Josef Koudelka


FRANCE. Bouches-du-Rhône. Saintes-Maries-de-la-Mer. 1979. Gypsies.


JOSEF KOUDELKA (1938-...)

Her şey sallanıyor. “Hey! Şipşak1, güzel çek beni” diyor başında fötr şapkalı orta yaşlı bir kadın. O sallanıyor, deniz dalgalanıyor. Tam önüme geldiğinde basıyorum deklanşöre. Bu eski kıyafetleri sırılsıklam olan kadın tam da düşmek üzere sağ tarafına doğru. Dört-beş metre gerisinde sağ tarafında göbekli bir adam var. Altında bir pantolon, üzeri çıplak. İnsan derisini giymiş denize girerken. O da her an yıkılacak gibi serin sulara. Ufuk çizgisi biraz sola yatmış. Güzel de olmuş. Her şey kayıyor hissi veriyor bu yüzden. İki ufak tekne var uzaklarda, sanki birazdan kayacaklarmış gibi aşağıya her ikisi de. Sallanıyor dedik ya her şey, bu hafif kilolu kadının düşmesi an meselesi. Akşamdan kalma bir halleri var. Ama düşmeyecek aslında. Sadece öyle görünüyor. O, dans ediyor bizim hiç görmediğimiz ve duymadığımız bir keman sesinin eşliğinde. Bu fotoğrafı çekerken tam arkamda ki bir Çingene'2nin kemanına eşlik ediyor. Sabaha kadar içmişiz, dans ederek, müzik dinleyerek, yıldızları söndürmüşüz. Dünya uçsuz bucaksız görünüyor şu an. Sonsuzluğu görüyorum bu karede, yaşama sevincini, ayakta kalma çabasını. Ne olursa olsun yine de mutlu olunabilir diyor bu an bana. Hareket, canlılık katıyor, hissedebiliyorum nefes aldıklarını.
İşte böylesine bir nedenden beğendim bu fotoğrafı. Sanki o anı yaşıyormuşcasına keyif alarak baktım. Bir de aklıma Orhan Veli'den bir şiir getirdi;
ESKİLER ALIYORUM

Eskiler alıyorum
Alıp yıldız yapıyorum
Musiki ruhun gıdasıdır
Musikiye bayılıyorum

Şiir yazıyorum
Şiir yazıp eskiler alıyorum
Eskiler verip musikiler alıyorum

Bir de rakı şişesinde balık olsam..
1Josef Koudelka, 1938, Moravia, Çekeslovakya'da dünyaya geldi.
21967 ilk defa Çingeneler dizisini sergiledi.
1969 –Rusyanın işgali ile Prag taki olaylarda yakaladığı kareler ile Amerika ya kaçtı . O tarihte Magnumun başında Elliott Erwitt görevde idi. CBS için montaj bir film yapmaya karar verdi. Koudelka ismini belirtmeden Prag fotograflarını dünyadaki en ünlü ajanslara dağıttı.
1970 – Bu tarihte ülkesini terk etti ve ülkesiz biri olarak tüm Avrupayı dolaşmaya başladı.
1971 – Erwitt kendisine Magnum Foto ya davet etti ve üye olarak kabul edildi. Orada Henri Cartier-Bresson ve Robert Delpire ile tanışarak dost oldu.
1986 – 1968 prag olaylarındaki kareleri kendi adıyla yayınlandı
1991 – Fransadan Büyük fotograf Ödülü ne layık görüldü
1994 – Bir çok fotograf projesinde yer alıp çalışmalar yaptı.
1997-98 –Panoramic çalışmalarından dolayı bir çok ülkede panaromik doğa çalışmalrına katıldı.
1998 – Çalışmalarından dolayı "the Royal Photographic Society of Bath in England" tarafından büyük ödüle layık görüldü.
Josef Koudelka Magnum Photos üyesidir.

Yorumlar

Adsız dedi ki…
HERDEM
Adsız dedi ki…
HERDEM